Pagina's

13 apr. 2016

Koninklijke zetel! Kussentjes voor de tripp trapp

Lang gelden ben ik begonnen aan dit bericht, maar nooit afgemaakt of gepost. Vandaag toch maar even achter de computer gekropen, zodat jullie de kinderstoel ook kunnen omtoveren tot een koninklijke zetel! :) :)
Voor onze (destijds) kleine man was ik op zoek naar een kussentje voor in zijn tripp trapp.. Nu vind ik de standaard kussens van Stokke een beetje saai, en dus besloot ik er zelf één te maken, of in ieder geval te proberen, ik had namelijk geen patroon ;) Eenmaal bezig bleek het best eenvoudig om het kussentje te maken (nadat ik had uitgeplozen hoe ik het moest maken), en zo maakte ik niet 1, maar 2 kussentjes!



Voor het zitplankje;
Stap 1:  Het leukste :) zoek een vrolijk stofje uit. Het groene stofje
is een stevige canvas katoen (gekocht bij Ikea) en het rode stofje
is een zachte dunne katoen. Beide natuurlijk met een leuke
vrolijke print! Zorg ook voor fiberfill (oid) voor de vulling.
Stap 2: Voor de zitplank van je tripp trapp teken je tweemaal de zitplank over op de stof. Houd rekening met een naadbreedte van ca. 1 cm.
Hiernaast zie je ook het patroon met daarbij de maten die ik heb aangehouden. Houd rekening met de krimp van de stof! Vooral voor de ronde in de zitplank is het gemakkelijk om gewoon de zitplank over te trekken.
Stap 3: Daarnaast teken je de twee insteken voor de zitplank. Bij mij is de insteek aan de voorzijde 4 cm en aan de achterzijde 8 cm. Dit past prima, maar wanneer je ook de ontvangers voor het tuigje op de tripp trapp maakt, kun je beter een wat minder diepe insteek maken. Voor mijn kussentjes heb ik de stof dubbel geknipt, maar je kunt ook een zoom maken en enkele stof gebruiken. Hiernaast kun je wederom zien wat de maten zijn die ik heb aangehouden voor mijn kussentje.
Stap 4: Leg de insteken met de 'goede' kant van de stof op elkaar en naai de bovenzijde aan elkaar
vast (de zijde die in niet het kussentje moet komen), draai de insteek om en pers de naad open. Als je het mooi vind kun je het nogmaals doorstikken, dit is niet noodzakelijk. (indien je voor enkele stof gaat, maak je een zoom aan de bovenzijde).
Stap 5: Naai het kussen in zijn geheel aan elkaar. (stof met 'goede zijde op elkaar, insteek ertussen, fiberfill aan onderzijde. Als je bang bent dat het eea verschuift kun je ook eerst de insteek vast maken en later de fiberfill. Laat aan één zijkant het middenstuk open, draai het geheel om en stik het gat aan de buitenkant door.


Stap 6: Maak een groot knoopsgat om de insteek van de baby-set doorheen te kunnen steken. Doe het kussentje eerst even om de plank om ervoor te zorgen dat je het knoopsgat precies op de goede plek maakt :). Ik heb nog klittenband aan de onderkant gemaakt,  om het kussentje op zijn plek te houden, maar dat is eigenlijk overbodig! (ik heb deze eronder vast gemaakt, maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen dit bij stap 4 erbij tussen te naaien).

En voila! Het kussentje voor het zitplankje is al klaar!

Voor de rugleuning;
Stap 1: Teken twee maal het patroon voor het kussentje op de
stof. Houd wederom rekening met een naadbreedte van ca. 1cm.
Hiernaast zie je maten die ik heb aangehouden (deze zijn overigens
gewoon vanaf de tripp trapp gemeten).
Stap 2: Knip daarnaast ook de insteek (voor de rugleuning van den babyset). Het mooiste is om dit dubbel te doen, het blijft dan beter zitten omdat het steviger is. Daarnaast heb je 2 repen stof nodig om het kussen om de babyset te kunnen vouwen, ook deze knip je dubbel met een naadbreedte van ongeveer 1cm.
Hiernaast kun je wederom de maten zien die ik heb aangehouden. Voor de repen kun je kiezen wat je mooi vindt, bij het rode kussentje maakte ik smalle repen van ca 1,5 cm. Bij het groene kussentje zijn de repen 2,5 cm breed.
Stap 3: Naai eerst de insteek aan elkaar, keer en pers de naad uit (eventueel doorstikken). Naai ook de twee repen, keer om en pers uit (eventueel doorstikken).
Stap 4: Leg het kussentje met de goede zijden op elkaar (insteek en repen ertussen) en het fiberfill eronder. Naai rond, maar laat aan de onderzijde een stukje open om te kunnen keren.
Stap 5: Tip! Voordat je het kussentje keert knip je de overtollige stof bij de hoeken weg en knip je de binnenhoeken in, zodat de stof niet wegtrekt ;)!
Stap 6: Keer het kussentje om, en duw alle hoeken goed uit. Naai de onderzijde dicht. Maak een bevestiging voor de repen om deze om de babyset te kunnen vouwen. Hiervoor kun je klittenband of drukkers gebruiken.


Op de foto's hierboven zie je dat ik het kussentje doorgestikt heb van boven naar beneden, waar het moet vouwen. Dit is niet nodig maar gedaan omdat de fiberfill die ik gebruikt heb niet uit één stuk was. Op deze manier gaat het niet verschuiven in de was ;). Bij het groene kussentje zijn zelf twee verschillende stukken stof gebruikt om diezelfde reden ;).

Klaar! Op naar de troon met dat kussentje! :) :)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Hey hallo! Reacties zijn altijd leuk en welkom! Dus schrijf maar raak :)