Pagina's

26 jun. 2015

DIY Heerlijke flanellen babydoeken :)

Met een tweede kleine spruit op komst heb je eigenlijk alles wat je nodig hebt al in huis, maar toch is het leuk om wat extra spulletjes te kopen of te maken :)!
Zo stuitte ik op internet op flanellen multidoeken. Bij onze eerste kleine spruit heb ik de flanellen doeken in het begin heel veel gebruikt, maar de hydrofiele multdoeken gebruik ik nu nog steeds. Een combinatie van beide lijkt mij dus ideaal!
Nu is de keuze in flanellen doeken een beetje beperkt.... En ik wil natuurlijk wel iets waar ik vrolijk van wordt;), dus besloot ik op zoek te gaan naar stof en ze zelf te maken :) :)



Nu is het in Nederlandse webshops vrij lastig om bedrukte flanel in een leuk motiefje te vinden, dus al snel kwam ik op mijn favoriete Amerikaanse website fabric.com, waar ik aan mijn stofjesverslaving kon werken....er was keuze uit maar liefst 2392 verschillende flanellen stoffen!!
Na eerst twee dagen getwijfeld te hebben of ik onzijdige, jongens of meisjes stofjes zou kopen (we willen het geslacht pas bij de geboorte weten), besloot ik mijn voorgevoel te volgen en leuke meisjes stofjes te kopen (als het toch een jongen zou worden, zou ik de doeken altijd nog weg kunnen geven als kraamkado-tje ;)!).
Met de fantastische service waren de stofjes binnen 5 dagen al bij mij thuis!

Zelf ook flanellen doeken maken?
Was de stof eerst even, dan weet je zeker dat het niet meer gaat krimpen. Bedenk daarna waar je de doeken voor wilt gebruiken en hoe groot ze moeten worden. denk bijvoorbeeld aan de maat van normale flanellen luiers, grote multidoeken of ook erg leuk: een wat dikker lakentje voor de zomer in de wieg of het ledikant!
Tip! Let op wanneer je flanellen stof koopt, de ene stof is dubbelzijdig geruwd, de andere alleen aan de buitenzijde. Het eerste is fijner voor gewone doeken, wanneer het gebruikt als laken of de doek gaat voeren maakt het niet uit!
Kies hoe je de afwerking wilt hebben; lekker makkelijk de randen locken, of toch maar een rolzoom of een biasband eromheen? (dit hangt natuurlijk ook af van de stof en motiefje wat je hebt gekozen).
Ik heb uiteindelijk twee multidoeken gemaakt van ongeveer 100 x 100 cm. We hebben ze al veel gebruikt als wikkeldoek, onderlegger en dun dekentje in de wieg.

Veel plezier met het maken van jouw doeken :). En dan... lekker knuffelen maar! :) :)
Tip: ook super leuk als kraamkado-tje!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Hey hallo! Reacties zijn altijd leuk en welkom! Dus schrijf maar raak :)