Pagina's

1 mei 2015

Wiegje bekleden.... Weer als nieuw :)

Ik was eigenlijk niet van plan om een wiegje te kopen voor de kleine spruit op komst, maar toen ik die mooie oude rieten kinderwagenmand van mijn moeder zag, wist ik het meteen: Dat wordt de wieg! Super leuk, mijn kleine spruit ligt straks in dezelfde wiegmand als ik en mijn broertje en zus!
Ik besloot de kinderwagenmand opnieuw te bekleden (de oude bekleding was behoorlijk geel geworden). Hiervoor heb ik een lekker zacht katoentje gebruikt, wit met zilveren sterren. En voila! Het was weer als nieuw! Mijn kleine boef heeft er de eerste maanden heerlijk in geslapen :). Met de tweede kleine spruit op komst, komt het wiegje nu weer voor de dag en is het hoog tijd voor een blogje hierover!


Wil je zelf ook wat nostalgie aan je babykamer toevoegen? Duik dan eens de zolder van je (schoon) ouders op, en ga aan de slag!

1. Kies voor een passend stofje, ga je ook voor wit? of wil je toch liever roze of blauw?
2. Bedenk hoe je het wiegje wilt bekleden; onder of tot over de rand? Met of zonder froezels eraan? etc. etc. Kijk voor inspiratie eens rond in babywinkels of op internet.
3. Ga aan de slag! Ik heb geen patroon, maar daar heb je ook niks aan, alle wiegjes hebben andere maten ;)!
Meet de omtrek van de boven- en onderzijde van de mand, en meet de hoogte. Nu weet je welke maat je nodig hebt om de zijkant te bekleden.
Wanneer je de stof onder de rand wilt vastzetten, knip je er een brede zoom aan, die je (evt. eerst zigzaggen) dubbel kan vouwen voordat de stof vast zet. Wanneer de stof tot over de rand laat lopen, meet je hoeveel cm erbij moet (hou ook rekening met een zoom waar je een elastiek in zet, zodat het stof mooi blijft zitten).
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen de stof dubbel te gebruiken aan de zijkanten, of er een effen kleur stof achter te zetten.
4. Knip een lap stof voor de bodem (dit kan ook uit een restje, ligt straks toch onder het matrasje), zodat het eea straks goed blijft zitten. Bedenk dat je vaak dekentjes en lakentjes gaat instoppen naast het stof, waardoor een stevig geheel geen overbodige luxe is :)!.
5. Voor de froezels knip je lange stroken (lengte is afhankelijk van hoe gerimpeld je het wil; 1.5-2x de omtrek van de bovenrand van de wieg). De breedte hangt af van hoe groot je de froezels wilt hebben. Ik koos ervoor de stof dubbel te gebruiken omdat ik een zoom of locknaad aan het einde niet mooi vind. In het voorbeeld zijn de froezels enkel 6 cm (dubbel 12cm, geknipt 14 cm i.v.m. de naad).
Hoe rimpel je de stroken? Zorg dat je eerst een zoom of locknaad hebt aangebracht (indien je niet voor dubbele stof kiest). Naai je de andere zijde door met een grove steek. Hieraan ga je het stof rimpelen, door het op te schuiven aan de draad (zet het begin en einde wel vast). Indien de strook naar tevredenheid gerimpeld is, naai je het nogmaals door met een fijne steek en de rimpels zitten erin!
6. Maak de onderzijde van de zijkant vast aan de stof voor de bodem en bovenzijde aan de ruffels. Zorg ervoor dat je een elastiek aan de bovenzijde erbij in vast naait, zodat het stof goed om de rand van de wieg blijft zitten!

En klaar! Laat die kleine spruit maar komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Hey hallo! Reacties zijn altijd leuk en welkom! Dus schrijf maar raak :)