Pagina's

10 dec. 2014

Zacht en vrolijk; vilten Sint & Piet

Na mijn haakavontuur besloot ik met vilt ook een sint en pietje te maken.
Door mijn eigen klunzigheid te laat online.. maar dan kunnen jullie alvast beginnen voor volgend jaar ;)!

Ik persoonlijk vindt het veel leuker om iets van vilt te maken dan te haken (en krijg er ook minder pijnlijke vingers van).
Sint was zo gemaakt, het pietje was even uitproberen, nadat bij het eerste pietje het hoofd wat los zat is het tweede pietje goed gelukt!
Super makkelijk te maken, per figuurtje 1-2 avondjes werk (afhankelijk van hoe precies je werkt en hoe lang je avonden zijn ;)), met een super zacht en vrolijk resultaat!

Wil je zelf ook met vilt aan de slag?


Aan de slag!
  • Maak eerst een ontwerp op papier en knip dit uit, zo hoef je niet op het vilt te tekenen en krijg je geen lelijke lijntjes op het vilt.
  • Hou rekening met de stevigheid (vooral als je wat dunner vilt gebruikt), probeer dunne stukjes te vermijden en kies één basis voor het hele figuur (waar je van andere kleurtjes dan elementen op vast kan zetten). Bijvoorbeeld bij het pietje, bestaat het hele pietje uit een voor en achterkant in het blauw, waar de gele elementen en het gezicht e.d. later op zijn gezet.
  • Kies voor vrolijke, contrasterende kleuren combinaties.
  • Gebruik verschillende steken om de elementen aan elkaar te maken, zoals een rijgsteek of een festonsteek. Je kunt het eea vastzetten met gewoon draad of zelfs een naaimachine, ik zelf gebruik liever borduurgaren en een rijgnaald.
  • Doe een klein beetje vulling in de figuurtjes, hierdoor komt er meer vorm in!
Veel knutselplezier! Ik ben erg benieuwd naar jullie creaties!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Hey hallo! Reacties zijn altijd leuk en welkom! Dus schrijf maar raak :)