Pagina's

15 okt. 2014

Vrolijk kapje!

Nu de verbouwing van de zolder (zo goed als) klaar is kwam ik bij het terug zetten van alle spullen de maxi cosi weer tegen... Van vrienden kregen we een 2e hands maxi cosi voor onze kleine spruit, super lief & fijn,  maar ik wilde hem toch graag wat persoonlijker maken en wat vrolijkheid toevoegen!

Ik besloot het kapje te vervangen, voor een vrolijk exemplaar!
Dat was nog best een klus omdat ik geen patroon had (alleen het voorbeeld kapje wat er al op zat), maar het resultaat mag er wezen!
Ik was zelfs zo enthousiast dat ik ook nog matchende riembeschermers gemaakt heb :)
 
Zelf ook aan de slag?
Voor het maxi cosi kapje heb ik 2 verschillende katoenen stoffen gebruikt, een vrolijk stofje voor de buitenzijde en een rustig stofje voor binnenin (zodat de kleine geen vierkante ogen krijgt ;)).
Het patroon heb ik van het oude kapje overgetrokken en ik heb een brede baleinband gebruikt om ervoor te zorgen dat het kapje mooi in een boogje blijft staan en niet op het hoofdje van het kindje gaat hangen! Daarnaast heb ik elastiek gebruikt en voor de riembeschermers wat wattine/fiberfill.
De maxi cosi waar ik het kapje voor heb gemaakt is een maxi cosi cabriofix, uit het jaar...?? maar al heel wat jaartjes oud ;). Heb je een andere maxicosi? dan zul je zelf even creatief moeten zijn met het vastmaken van de maxicosi (aan de zijkanten voor het achterstuk) en aan de voorkant (aan de draaghendel).

Stap 1: Koop alle benodigdheden of ga in je eigen stoffenverzameling op zoek naar leuke stofjes :)

Stap 2: Knip het patroon uit de stof (zowel voor de buiten als binnenzijde van het kapje). Dit is typisch zo'n geval van ik heb geen patroon voor jullie, omdat ik het direct heb overgenomen van het oude kapje :). Gebruik dus je oude kapje als patroon en hou en rekening mee dat je er ook naden (en een tunnel voor de balein) aan moet knippen! Wie weet maak ik ooit nog een nieuw kapje, dan komt er alsnog een patroon ;).

Stap 3: Naai eerst de binnen en buitenzijde van het 'voor' stuk aan elkaar.
Ik liet de stof van de buitenzijde naar binnen omrollen en naaide er een rolzoompje in (zie foto).
Je kunt er ook voor kiezen om de stof aan de binnenzijde aan elkaar te naaien (naaien aan de verkeerde zijde en dan omkeren) en daarna aan de buitenzijde nog eens door te stikken. Daarnaast kun je ook kiezen voor biasband in een matchende of contrasterende kleur!
Doorstikken is wel wenselijk zodat het kapje niet gaat 'rollen' als het straks op de maxi cosi gespannen is! ;)

Stap 4: Naai een tunnel in het achterstuk, zodat daar de balein in past (bij mij 1cm balein, dus een tunnel van +1.3 cm). Naai vervolgens het voor en achterstuk aan elkaar vast (doe dit aan de binnenzijde, zodat je dit van buitenaf niet ziet!).

Stap 5: Werk de achterzijde af, omdat je de achterzijde niet ziet als het kapje op de maxi cosi zit, heb ik het met de lockmachine genaaid, je kunt ook de zigzagsteek van je naaimachine gebruiken, of als je het echt mooi wilt doen sla je de twee delen naar binnen en naai je aan de buitenzijde door ;).

Stap 6: Breng elastiek aan, aan de achterzijde vanaf de tunnel (dus de tunnel laat je vrij). Gebruik een stuk van + 45 cm lang(afhankelijk van hoe de elastiek rekt). Ik koos voor een wat bredere elastiek (1 cm breed). Zet de elastiek bij het beginpunt vast en rek het vervolgens gelijkmatig uit over de rest van de stof en zet het hier en daar vast met een speld. Naai het elastiek vast met een rechte steek terwijl je er de rek op houdt. Zorg ervoor dat je aan beide uiteinden een stuk van ca. 6 cm laat oversteken. Ik koos ervoor de elastiek 2 maal door te stikken, voor extra stevigheid.

Stap 7: Maak 'vlindertjes' :) van de uiteinden van de elastiek, zodat deze straks achter de uitsparingen in de maxi cosi kunnen blijven hangen. Hoe? klap de elastiek twee maal dubbel en stik in het midden door (zie foto) met de rechte steek van je naaimachine, ga een paar keer op en neer voor extra stevigheid. ('vlindertjes' is overigens geen officiƫle term, maar klinkt gezellig toch :) ?).

Stap 8: Maak een stukje elastiek (+ 3 cm) aan de voorzijde vast, om het kapje aan de draaghendel te kunnen bevestigen,
gebruik maar een kort stukje elastiek, het zal nog wel gaan uitrekken tijdens het gebruik! Stik het nog een keer extra door voor extra stevigheid.

Stap 9: Balein erin en dicht stikken/locken/zigzaggen maar!
En klaar! Vrolijke maxi cosi en vrolijke kleine spruit!
Wanneer de balein niet goed op vorm is, kun je deze het beste in heet water leggen en daar vormen (leg de balein bijvoorbeeld opgerold in een bak met heet water en laat afkoelen). Wanneer het afkoelt heeft de balein wel de juiste vorm.

Tips & Tricks:
* Wanneer je een hele dunne stof gebruikt, kun je bij stap 3 de delen waar de elastiek moet komen (in stap 8) beter aan de binnenzijde verstevigen, om te voorkomen dat het kapje tijdens het gebruik gaat scheuren. Hiervoor kun je vlieseline gebruiken, maar ook een reststukje stevig katoen wat je nog hebt liggen.
* Check tussendoor even regelmatig of je kapje niet te diep wordt, dan kun je hem namelijk niet meer mooi op spanning aan je maxi cosi bevestigen :). Je kunt het voor en achterstuk het beste aan de binnenzijde inkorten.

Hoe maak je de riembeschermers? Teken twee rondes (doorsnede ca. 15 cm), vul met wattine en naai aan elkaar. Klap de ronde dubbel en zet aan de zijkant met een klein stukje (1cm) vast. Daarna kun je ze zo over de gordels heen schuiven!
Hoe maak je de gordel insteek? Knip een rondje en een half rondje (doorsnede ca. 12 cm), vul deze ook op met wattine en naai aan elkaar. Naai vervolgens het halve rondje aan de zijkanten vast aan het hele rondje. Schuif het over de gordel, en zet met de hand nog even aan beide zijden van het riempje een steek, om te voorkomen dat het eraf glijdt.

En klaar is de klus! Veel plezier van jullie mooie kapjes!

 
 

2 opmerkingen:

  1. Hallo, Ik heb een vraag. Waar haal je in vredesnaam een stevige balein. Ik heb een balein vastgestikt maar deze is veel te slap.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Alletta, ik heb deze gehaald bij een stoffenwinkel, ik geloof textielstad. De baleinen waren zo stevig dat ze alleen in een grote ronde te rollen waren. Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen

Hey hallo! Reacties zijn altijd leuk en welkom! Dus schrijf maar raak :)