Pagina's

6 feb. 2014

Corsagepret; gehaakte corsages

Corsages voor de daggasten op je bruiloft... wat doe je ermee?
Van vroeger uit werden er altijd corsages door de bloemist gemaakt, maar veel mensen kiezen voor een andere optie, zodat de daggasten niet halverwege de dag met verlepte corsages op de foto staan :). Ik wilde ook iets anders, omdat ik ouderwetse corsages gewoon niet mooi vind. En dus ging ik op zoek... er zijn zo veel mogelijkheden om er iets creatiefs van te maken... uiteindelijk maakt ik deze mooie gehaakte corsages met parels!

Foto's gemaakt door Ben Nienhuis, BWC Pictures

How to?
Wil je zelf ook aan de slag, maar heb je nog nooit gehaakt? geen paniek! ik heb het haken mezelf aangeleerd toen ik deze corsages ging maken. Op YouTube staat het vol met instructiefilmpjes over hoe je moet haken en specifiek ook hoe je bloemen moet haken! Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen een boekje te kopen, of als het echt niet wil lukken kant-en-klaar gehaakte bloemen te kopen!

Wat heb je nodig?
- Garen, in verschillende kleuren. Ik gebruikte garen met een lichte glans van Katia Capri.
- Haaknaald, op de goede grootte voor het garen wat je gekozen hebt.
- Nylon draad.
- Parels van verschillende grootte.
- Vilt in een matchende kleur met het garen.
- Corsagemagneten.
- Naald en draad in een matchende kleur.

Aan de slag!
- Haak een grote bloem van wit garen.
- Haak een kleinere bloem van beige garen.
- Maak de 2 bloemen aan elkaar met naald en draad (zorg dat dit aan de bovenzijde niet zichtbaar is). Maak de bloemen
  alleen in het midden aan elkaar, zodat de blaadjes nog een beetje kunnen 'opkrullen'.
- Bevestig een grote parel in het midden met behulp van naald en draad.
- Rijg één, of meerdere nylon draden door de bloemen en doe hier per draad 2-3 kleine pareltjes aan. Knoop de nylon
  draad aan de achterzijde en zet vast met naald en draad zodat het niet kan verschuiven.
- Knip kleine rondjes uit het vilt (zodat hier net één deel van de magneet in past).
- Naai 2 vilten rondjes op elkaar, met daartussen één deel van de magneet.
- Maak het vilt (met magneet) op de onderzijde van de bloem vast, ik gebruikte hiervoor zowel lijm als naald en draad
  (zodat de nylon draad ook nog eens extra vast zat).
- Lijm de kleine parels vast op het nylon draad, zodat deze mooi aan de bovenzijde blijven. Dit is een heel precies werkje!
  Hoe minder lijm hoe mooier het is, maar het moet natuurlijk wel goed vast zitten! Ik gebruikte een oude naald, om de
  lijm voorzichtig tussen de nylon draad en de parel te brengen.

Ondertussen heb ik op veel bruiloften ook andere leuke 'corsage' ideeën voorbij zien komen, wat dacht je van buttons, vilten corsages, mooie armbanden, bloem/corsage armbanden etc. etc.

Heel veel plezier met het maken van je eigen vrolijke corsages!

3 opmerkingen:

  1. Ze blijven echt super mooi Paula, echt prachtig gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaf!!
    Mag ik zo brutaal zijn om naar het patroon van beide bloemen te vragen. Op internet vind je zo veel verschillende bloempatronen. Echter vind ik deze super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Petra, Bedankt! Oeps.. ik heb het patroon destijds niet opgeschreven :(.
    Ik heb de corsage nog even bestudeerd, en denk/hoop dat het zo klopt:
    Kleine bloem: Maak een cirkel van 6 losse en haak hier 6 vaste steken in. Maak 5 bloemblaadjes van elk 3 stokjes, (en dan het geheime ingrediënt :)) haak vervolgens 8 losse en zet deze in de hoek vast, herhaal voor ieder blaadje.
    Grote bloem: Start hetzelfde als de kleine bloem, haak aan de acht losse ook 8 vaste steken. Vervolgens het geheime ingrediënt: haak 12 losse en zet deze vast in de hoek, herhaal voor ieder blaadje.
    Succes ermee! ik ben erg benieuwd naar het resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen

Hey hallo! Reacties zijn altijd leuk en welkom! Dus schrijf maar raak :)