Pagina's

22 jan. 2014

Boxkleed deel 3


Zoals jullie in mijn vorige artikelen 'boxkleed opvrolijken' en 'boxkleed maken' al hebben kunnen lezen, ben ik helemaal enthousiast geworden over het maken van boxkleden! Vandaar dat ik het niet kon laten om mijn laatste creatie ook met jullie te delen (maar wees gerust, na dit bericht even geen boxkleden meer voor mij ;))
Zoals ik al vertelde vind ik een rustig kleed toch mooier, en omdat mijn kleine man nu eenmaal veel spuugt heb ik nog maar een kleed bij gemaakt!


Zelf ook aan de slag met zo'n leuk boxkleed?

Wat heb je nodig?
Een mooie stof (bijvoorbeeld wafel- of badstof), een vrolijk stofje voor de biesjes, iets voor de vulling (bijvoorbeeld fiberfill), wederom een naaimachine, toebehoren en de kennis deze te gebruiken (of laten gebruiken :)), een goed idee en wat creativiteit!

Stap 1
Bedenk een leuk patroon en teken dit uit.
Ik koos voor een patroon met een speelse hoek erin! Erg leuk maar door alle hoeken best lastig om te maken ;).
Voor de achterzijde heb ik vooraf geen patroon gemaakt, mijn lapje stof was precies groot genoeg, dus het patroon aan de achterzijde werd vormgegeven aan de hand van de stukken stof die over beleven ;)!
Meet de maten van de box, zodat je weet hoe groot je kleed moet worden, en reken dit door naar je patroon. Tip: doordat je het kleed vult, valt het altijd kleiner uit!
Ik koos dus om een kleed te maken van 83 x 83 cm, terwijl de binnenmaten van de box 81 x 81 cm zijn!
Tel voor elke naad 1cm erbij op en knippen, knippen, knippen!

Stap 2
Bedenk tussen welke naden je een biesje wilt hebben en noteer welke lengtes je nodig hebt. Het mooiste is het natuurlijk wanneer er geen naden in je bies zitten, dus gebruik zoveel mogelijk een bies uit één stuk.
Voor mijn kleed heb ik tussen alle naden een bies gebruikt, omdat ik veel hoeken had, heb ik overal een paar cm extra in de lengte genomen, zodat ik zeker genoeg had!
Knip repen van 2.5-3 cm breed (afhankelijk van de hoe dik je het biesje wilt hebben) uit je vrolijke stofje. Hoe nauwkeuriger je nu de stof knipt, hoe makkelijker het kleed straks in elkaar te zetten is. Bij dit kleed komt het extra precies, omdat je overal precies dezelfde breedte bies wilt hebben. Ik heb een keper katoen gebruikt, hierdoor kon ik lekker scheuren :), dan weet je altijd zeker dat het precies klopt!

Stap 3
Speld het vrolijke stofje dubbel vast op één zijde van je basisstof (aan de "goede" zijde), een naai er een keer overheen zodat het vast zit (niet verder dan 0.8 cm van de kant, anders zie je de naad straks!).
Je kunt er ook voor kiezen eerst een ronde veter in de bies te naaien, zodat deze mooi rond blijft staan, ik heb dat niet gedaan omdat ik het allemaal lekker zacht wilde houden :).

Stap 4
Leg de twee basisstof delen met de "goede" zijde op elkaar, speld vast en naai met een naad van 1 cm het geheel vast. Werk nauwkeurig voor een mooi egaal resultaat!
Herhaal stap 3 en 4 voor alle delen uit je patroon, totdat je de voor- en achterzijde van je kleed helemaal af hebt!
Voor het mooi aan elkaar naaien van de 'hoek' zoals in mijn boxkleed knip je hoek even in voordat je het vastspeld, rechts een foto-tje voor de duidelijkheid.

Stap 5
Stik de naden langs de biesjes door en vast aan de fiberfill, ook dit is een nauwkeurig werkje!
Tip! koop wat dunnere fiberfill en gebruik 2 lagen, zo kun je de voor- en achterzijde van je kleed mooi doorstikken, zonder dat dit aan de andere zijde te zien is!

Stap 6: Maak de boven en onderzijde van het kleed aan elkaar vast, Dit kan op veel verschillende manieren; met een mooie rijgsteek (zoals bij boxkleed 1), door de twee delen gewoon aan elkaar vast te stikken (zoals bij boxkleed 2), of met biasband of een zelf gemaakt biesje zoals bij mijn kleed.
Natuurlijk kun je het kleed nog opvrolijken met labeltjes of applicaties :).

Leg je kleine spruit op het kleedje, en: Genieten maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Hey hallo! Reacties zijn altijd leuk en welkom! Dus schrijf maar raak :)