Pagina's

9 dec. 2013

Kerstig!

Sinterklaas is voorbij dus de kerstspullen kunnen van zolder!
Ik hou van de kersttijd! Gezelligheid, lampjes, lekker warm binnen (al is het nu nog niet zo koud buiten;)), mooie kerststukken maken, glitters, kerstliedjes (die je, voordat kerst echt begint allang beu bent;)), dennengeur, mooie kerstballen, engeltjes, nog meer lampjes... Normaal hou ik niet zo van glitters en engeltjes, maar met de kerst ga ik helemaal los!
Dus manlief ging afgelopen weekend op pad voor een kerstboom (jaja ondanks de kleine draak hebben we toch een (kleine) kerstboom gekocht en deze boven op het dressoir gezet). Ondertussen ging ik alvast los op alle decoraties!

En daar vond ik tussen de dozen, kerstdecoraties die ik vorig jaar heb gemaakt; moderne kerstbomen! Super leuk en eenvoudig te maken, met een mooi en vooral 'kerstig' resultaat! En wat ook handig is; kind en baby proof! (oké je kleine spruit moet er niet op gaan sabbelen, maar als ze omgegooid worden is er geen man overboord!).
Deze mooie zelfmaak 'kado-tjes' wilde ik jullie dus niet besparen!

Zelf ook zo'n kerstige sfeer in huis halen?

Wat heb je nodig?
* Stevig karton, bijvoorbeeld een oude doos van crackers oid. (ik gebruikte een restje stucloop :))
* Lijm, plakband en een nietmachine. (ik gebruikte zowel een lijm rolletje als gewone knutsellijm).
* Gekleurd/glitterig papier en matching decoraties om erop te plakken. Voor de paarse en zilveren boom heb ik een kerstslinger gebuikt, voor de beige boom heb ik stukjes tule van een rol lint geknipt.

Aan de slag!
1: Maak van het karton een kegel (die aan de onderzijde gewoon open blijft), door het karton te rollen.
Niet het geheel vast met de nietmachine, zodat de kegel in vorm blijft en knip de onderzijde recht. Lukt het niet om de onderzijde perfect recht te krijgen? Geen paniek! Door de kerstbomen rond te draaien is er altijd wel een hoek van waaruit de boom wel recht is ;).
2: Beplak de kegel met het papier, dat ongeveer dezelfde kleur heeft als je decoratie die je erop wilt gaan plakken. Het papier zorgt ervoor, dat wanneer er een streepje open blijft, je niet direct het karton ziet en het eigenlijk niet opvalt.
3: Plak als laatste de decoraties op de kegel!
Voor de kegels met slingers; begin bovenaan. Gebruik het lijm rolletje en voorzie de kegel van verticale strepen lijm, draai vervolgens rustig de slinger rond de kegel en ga zo door tot onderaan.
Voor de kegel met tule; begin onderaan. Breng met knutsellijm steeds een horizontale streep lijm aan, en plak hierop de stukjes tule. Herhaal dit tot bovenaan, om de bovenzijde mooi af te werken, maak je van een restje tule een klein kegeltje en schuif je dit over de bovenzijde. Wat lijm ertussen en klaar!

Variëren maar!
Bovenstaande kegels niet helemaal jou ding, of wil je nog meer moderne kerstbomen maken? Er zijn talloze variaties te bedenken op deze decoraties! Denk bijvoorbeeld aan wattenbolletjes, hout snippers, kralen, glitters, nep-sneeuw etc. etc.
Tip: Wanneer je kiest voor een 'dunne' decoratie als glitters of nep sneeuw, is het veel belangrijker om de kegels mooi rond te maken. Bij de wat dikkere decoraties zoals de slinger zie je kleine afwijkingen na afwerking niet meer!

Veel plezier met het in huis halen van jullie home-made kerstsfeer!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Hey hallo! Reacties zijn altijd leuk en welkom! Dus schrijf maar raak :)