Pagina's

31 okt. 2013

Zacht speelgoed :)

Op een regenachtige middag besloot ik zelf speelgoed voor mijn kleine spruit te maken :). Of hij daar ook zo blij mee zou zijn wist ik niet, maar ik ging aan de slag!
Ik besloot zachte blokken te gaan maken, met labeltjes, mijn kleine boef is dol op labeltjes ;)!


Eerst maakte ik de grote vierkante blok, maar toen deze eenmaal naast mijn kleine spruit lag, was die toch wel heel erg groot! Dus ging ik verder en maakte ik een kleinere blok, missie geslaagd!
Mijn kleine spruit was zo enthousiast aan het spelen dat ik dacht, ik maak er nog één, een driehoek. Dit was een schot in de roos! In tegenstelling tot de vierkante blokken rolt de driehoek niet zo makkelijk weg, dus kan mijn kleintje er lekker mee spelen (zonder dat mama steeds de blok terug moet geven :)). Nu mijn kleine boef al weer een grote boef aan het worden is, vind hij de vierkante blokken juist leuk om achteraan te tijgeren!

Hoe maak je zelf uniek speelgoed voor je kleine spruit?

1: Het idee: Bedenk een leuk idee, vorm of wat dan ook.

2: Materialen: Zoek in je "stoffen verzameling" naar leuke stofjes (ik heb een hele grote stoffen verzameling en bewaar ook altijd de restjes die ik over heb, daarnaast koop ik af en toe reststukken op voor mooie prijsjes, dus keuze genoeg!). Maak het extra leuk voor je kleintje door stoffen van verschillende materialen te gebruiken, zoals flanel, fleece, katoen, en ribstof, zodat je kleintje lekker kan ontdekken! Kies wel voor stof wat in de wasmachine kan (wel zo makkelijk als er over de blok heen gespuugd of gekwijld wordt ;)).
En; lintjes!, je kunt kiezen voor allemaal verschillende lintjes, lintjes die dezelfde kleurtonen hebben of juist het zelfde patroon maar in verschillende kleuren.
Zorg daarnaast voor een materiaal voor de vulling (is te koop bij een crea winkel, maar je kunt ook de vulling uit bijvoorbeeld een oud kussen gebruiken). Als laatste kun je belletjes o.i.d. toevoegen, zodat je speelgoed lekker rammelt!
En natuurlijk heb je een naaimachine met alle benodigdheden nodig! ;). Voor de lezers met twee linker handen, een handige moeder, zus, vriendin of buurvrouw ;)!

3: Aan de slag!: Knip de stukken uit de stof die je nodig hebt.
Voor de grote blok heb ik vlakken van 11x11cm gebruikt (exclusief de naad), voor de kleine blok vlakken van 7x7cm (exclusief de naad). De driehoek heeft zijkanten van 8 cm breed (exclusief de naad). Bij de uiteindelijke maten tel je de naad bij, kies voor een smalle naad, dan zijn de hoeken makkelijker te naaien, bijvoorbeeld een naad van 1cm breed. 
Let op! Als je echt mooie gelijkmatige blokken wilt krijgen is precies werken erg belangrijk!
Knip ook de lintjes op maat, je kunt zelf kiezen hoe groot je de labetjes wilt maken, ik koos voor stukjes van 4 à 5cm lang (dubbelgevouwen 2-2.5 cm).

4: Alles aan elkaar: Naai de afzonderlijke onderdelen aan elkaar. Doe dit aan de binnenzijde (verkeerde zijde) van de stof. Hiervoor leg je de twee lapjes met de goede kant op elkaar en naai je erover heen, aan de buitenzijde zie je dan geen draad ;). Werk hierbij heel precies en gebruik overal een naad van dezelfde breedte. De labeltjes kun je het beste eerst aan één zijde van de stof vast naaien, voordat je de twee stofstukken aan elkaar naait, dan verschuift het niet! Naai in de hoeken niet helemaal door, maar alleen tot het punt waar je de andere stof tegenkomt (1cm uit de kant bij een naad van 1 cm). Laat bij de laatste zijkant een stukje open in het midden (naai vanaf de hoekjes wel nog een klein stukje) en draai hierdoor de blok binnenste buiten, zodat de goede zijde buiten is.

5: Vullen: Vul je speelgoed met de zachte vulling (en belletjes oid), ervaring leert dat je niet te zuinig moet zijn met de vulling, omdat het speelgoed anders snel slap wordt ;)!

6: Finishing touch: Naai het open stukje dicht, je kan er voor kiezen dit met de naaimachine te doen, maar dat blijf je zien aan de buitenzijde. Ik koos ervoor het even met hand dicht
te maken, met een onzichtbare steek.

Klaar! Spelen maar!
Ik ben benieuwd waar jullie je kleine spruit mee gaan verrassen!

4 opmerkingen:

  1. superleuk idee om inderdaad van al die stofrestjes af te komen :-), en heel leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker, Heb je zelf ook speelgoed gemaakt?

      Verwijderen
  2. Hoi, wat een leuk idee. Heb hier nog wat stofjes liggen. Leuk om te maken voor mijn kleindochter.

    BeantwoordenVerwijderen

Hey hallo! Reacties zijn altijd leuk en welkom! Dus schrijf maar raak :)