Pagina's

27 okt. 2013

Boxkleed maken!

Toen ik weer eens leuke vrolijke stofjes aan het zoeken was, kwam ik een stofje tegen waar ik meteen een idee bij had, een vrolijk boxkleed! Snel kocht ik het stofje in rood en grijs en ging ik aan de slag voor mijn kleine spruit. :)

Mijn eerste opgevrolijkte kleed kon volgens mij nog wat vrolijker en dus koos ik voor een leuk geblokt patroon. Ik combineerde de stofjes met een grijs ruitje en gebruikte voor de voorzijde de rode variant van het stofje en voor de achterzijde de grijze variant. Zie hier het resultaat...


Geïnspireerd? Lees de werkbeschrijving om zelf een boxkleed te maken (of als je minder handig bent te laten maken ;)

Wat heb je nodig? Vrolijke stofjes, iets voor de vulling (bijvoorbeeld fiberfill), een naaimachine en toebehoren (en naaikennis) en een gezonde dosis creativiteit!

Stap 1: Stofjes kiezen :)! Zoek 2 (of meer) verschillende stofjes uit waar je vrolijk van wordt! Houd er rekening mee dat je stof nodig hebt voor de voor- en achterzijde van je kleed. Katoen is wel zo lekker voor je kleintje,  dit ademt meer en zweet minder.
Tip! Maak zowel de voor als achterzijde leuk om te gebruiken, dan kun je het boxkleed nog eens omdraaien, handig als je kleintje veel spuugt ;)

Stap 2: Meet op hoe breed en hoog het boxkleed moet worden en deel door 4 (als je tenminste gaat voor een patroon van 4x4). Tel er 2 cm bij op (voor de naden) en knippen maar!

Stap 3: Leg voordat je de vierkantjes aan elkaar gaat naaien ze even naast elkaar om alvast een idee te krijgen van het eindresultaat, nu kun je nog wijzigingen aanbrengen :)! Naai de vierkantjes in het door jou gekozen patroon aan elkaar met je naaimachine. Gebruik een naad van 1 cm om op de goede breedte en hoogte van je kleed uit te komen.
Tip! Maak het extra mooi door labeltjes toe te voegen ;)! Naai deze eerst vast aan één zijde voordat je de twee vierkantjes aan elkaar vast naait, dan verschuift het niet ;).

Stap 4: Optioneel, ik heb het niet gedaan en heb achteraf toch wel een beetje spijt :(. Stik de naden door en aan de fiberfill vast, zo krijg je een mooi gevuld effect! voor een boxkleed wat je dubbelzijdig wilt gebruiken is het het mooist om twee dunnere lagen fiberfill te gebruiken, zodat je elke zijde van het boxkleed kan doorstikken aan één laag fiberfill. Heb je alleen één dikke laag fiberfill? kies dan welke zijde je door wilt stikken en laat de andere zijde 'los' van de fiberfill.

Stap 5: Maak de voor- en achterzijde aan elkaar vast. Leg de twee 'goede' kanten op elkaar en stik rond met een naad van 1 cm. Laat aan één zijde een stuk van ca 15 cm open. Draai het kleed door dit gat voorzichtig om, vouw de randen naar binnen en stik dit stuk aan de buitenkant door.

En voila! Klaar is je kado-tje!

Handig om te weten :)
Hoe vrolijk en gezellig mijn boxkleed ook is geworden mijn ervaring is dat het kleed (vooral de rode zijde) erg druk is voor in de box. Het opgepimpte boxkleed uit het eerste artikel vind ik zelf mooier (hoewel ik voordat mijn kleine spruitgeboren was dus dacht dat het kleed saai was). Dit kleed gebruik ik nu vooral om mee te nemen zodat mijn kleine spruit overal gezellig kan spelen :)
Daarnaast is mijn ervaring dat een wat stuggere stof (zoals badstof of wafelstof) fijner is voor een kleintje om op te leren draaien, als ze het eenmaal kunnen maakt het niks meer uit!

Wordt vervolgd....
Als jullie mijn blog volgen weten jullie dat dit al mijn tweede blog is over boxkleden. Ik ben helemaal enthousiast geworden over het maken van boxkleden! Ik wordt er altijd vrolijk van, alleen het bedenken van wat je gaat maken is al een feest! Momenteel ben ik nog met een nieuw boxkleed bezig en laatst heb ik een leuk speelkleed gemaakt, wordt opnieuw vervolgd dus... :)

3 opmerkingen:

  1. Hoi Paula,

    Ik heb even een kijkje genomen op je website, die ziet er erg mooi en leuk uit!
    Ik wil zelf ook een boxkleed gaan maken, maar zou zo niet weten hoe dat moet.
    Ik ga het met drie verschillende stofjes doen,
    en heb in gedachten om het met vierkantjes te gaan doen, van die stofjes die ik dan heb gekocht.
    Nu weet ik alleen niet zo goed hoe groot die dan zouden moeten worden!
    Heb jij daar een beetje verstand van? En zou jij mij daar advies in kunnen geven?

    Met vriendelijke groeten van

    Ineke Barkema.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ineke.
      Eerst moet je weten hoe groot het kleed moet zijn voor de box. Daarna bepaal je hoeveel vierkantjes de wilt. Je kunt 3x3 of 6x6 doen maar ook 4 of 5 en de stofjes elke baan laten verspringen.
      Vergeet niet steeds een cm per naad eraan te tellen, anders wordt je kleedt te klein!
      Heel veel naaiplezier!

      Verwijderen
    2. Hoi Paula,
      Mijn oprechte excuses voor het late reageren!
      Maar heel èrg bedankt voor je beschrijving!
      Ik heb mijn boxkleed inmiddels bijna klaar,
      en hij wordt ook supermooi!
      Ik kan je wel een foto laten zien als hij helemaal klaar is.

      Vriendelijke groeten van

      Ineke Barkema.

      Verwijderen

Hey hallo! Reacties zijn altijd leuk en welkom! Dus schrijf maar raak :)